Thomas Knarvik: Apen som provoserte pressen 05.12.2016 - Skrevet av Elin Ørjasæter

Thomas Knarvik er kunstneren som tegnet Ali Esbati som en ape. Det samme gjorde han med med Haddy Njie, hun svingte seg i Giskes erigerte penis mens Giske selv holdt apeungen i armene. Disse to tegningene utløste en mediestorm i mai og juni i år. Nå er forlaget vårt Trolltekst ute med en stor bok med Knarviks bilder, "In your Face", og med en bred gjennomgang av debatten rundt dem.

 




Det handlet om rasisme, mente kritikerne. De var, i god norsk tradisjon, opprørt på vegne noen av andre. Dermed fremstår de som gode mennesker. Hylekoret som fordømte Knarviks tegninger - med Antirasistisk senter og Lars Gule i spissen, fikk motbør fra folk som hadde greie på karikaturer, blant annet Finn Graff og Per Elvestuen. Kjetil Rollnes uttalte under apefeiden  at  grunnløs brunbeising av motdebattanter er primitivt, mens satiriske apetegninger tilhører sivilisasjonen. Boka "In Your Face" har hele 249 slike bilder, maktkritiske bilder som nettopp tilhører sivilisasjonen.

Men motstanden mot Thomas Knarviks virksomhet på Facebook hvor tegningene først ble vist, begynte lenge før apefeiden. Knarvik, som var en etablert kunstmaler, ble aktiv på Facebook i 2015. Helt fra starten møtte han hoderysten fra kommentariatet. John Olav Egeland i Dagbladet skrev nedlatende: Thomas Knarvik heter en kunstner som lenge har lagt seg i selen for å bli sett. (...) Provokasjonene i Knarviks dokunst univers, der det banale og seksuelle dominerer, har bare vakt begrenset forargelse.

Hans Petter Sjølie, debattansvarlig i VG skrev at Tegningen av Esbati er udiskutabelt rasistisk og dessuten totalt idiotisk og infantil. Knarvik er i mine øyne en talentløs og genuint elendig satiriker, og dessuten en stalker og en usympatisk bølle jeg til slutt måtte blokkere.

Det interessante er kontrasten til besserwisserne i norsk presse og de som faktisk har kunnskap om billedkunst. Øyvind Storm Bjerke, professor i kunsthistorei hevder at Knarvik mestrer sin portrettkunst i den figurative fremstilling til fulle og lykkes med å gi en gammel sjanger fornyet aktualitet. Representanten for Bonhams i Norge/Sverige Pascal Nyborg sier at Thomas Knarvik er definitivt top 10 i Norge. Bonhams er et av verdens største og eldste auksjonshus for kunst. Og Knarvik ble tatt ut som en av tre til å representere Norge i Sothebys i 2005. Og som Lars Gule kaller en infantil dokunstner, som ikke duger til noe annet enn å lage infantile tegninger i photoshop. Meningseliten har aldri vært redd for å uttale seg om ting de ikke har greie på. Og Lars Gule har kanskje grunn til å være sur, så ofte som Knarvik har avbildet ham i pinlige situasjoner. Her for eksempel, som X-man sammen med antirastisk senters Rune Berglund Steen (med biteball i munnen):



Kunstanmelderen Lars Elton skriver at Knarvik er helt unik i norsk sammenheng, kanskje til og med internasjonal. Han har en helt egen evne til å bygge bilder som gir dem en særegen karakter. Han og de andre kunstkjennerne har riktignok ikke uttalt seg om karikaturene til Knarvik. De uttaler som om hans hans figurative malerier som omsettes gjennom anerkjente Galleri Semmingsen. Likefullt bør det være åpenbart at vi snakker om en kompetent kunstner. Er det mulig for en så etablert kunstner å likevel være en elendig karikaturtegner, slik et samlet kommentariat i pressen mener? Knarvik innrømmer selv at det er mye dritt han har lagt ut på Facebook, han sier han er fersk i faget. Men slik er det med all kunst, sier han. Det er bare noen få prosent som virkelig holder mål. De bildene vi presenterer i boka holder mål, og vel så det. Ikke alle er morsomme. Noen er dystre, som dette av Jens Stoltenberg som argumenterer naivt om at "vi er alle individer". IS-soldaten svarer "ikke jeg", før han skjærer strupen av NATOs generalsekretær. Tegningen er rystende fordi den, ulikt våre hjemlige fast ansatte karikaturtegnere, tør å vise IS i all sin gru i møte med vestens hjelpeløse insistering på indvidets ukrenkelighet. Bildet har både politisk og kunstnerisk kraft.

Hva sier så en av Danmarks fremste eksperter på analyse av karikaturer, Dennis Meyhoff Brink, førsteamanuensis ved institutt for kunst og kulturstudier ved Københavns universitet? Han beskriver Thomas Knarviks karikaturvirksomhet som at pisse mot den idealistiske vind. Knarvik opponerer mot den nymoralske moralismen. Den type moralisme trigger ham og en rekke andre satirikere, som Charlie Hebdo, til å fabrikere obskøne motargumenter, skriver Dennis Meyhoff Brink. En gruppe moralister med stor makt har forskanset seg i en verden av opphøyde idealer. Der oppe fra ser de ned på alle som bryter med de angivelige eviggyldige regler for god smak og dannet oppførsel, regler de selv har definert. Dermed slår kunsten tilbake ved å ramme der det gjør mest vondt hos meningseliten: I deres forfengelighet. De blir tatt bakfra, bæsjer eller poserer kåte med erigerte peniser. Det er pinlig, det er opprørende og det er lattervekkende. Men neppe særlig rasistisk. En slik påstand vitner mest om kommentariatets egen manglende evne til å lese og tolke bilder.

Pressen stemplet Thomas Knarvik som rasist etter apetegningene. Til tross for at apekatten har vært et yndet dyr for politiske karikaturtegnere i alle vestlige land til alle tider. George Bush som apekatt er kjent og kjær. Tony Blair ble igjen og igjen framstilt som ape, det samme gjorde Ted Cruz.

Kanskje norsk presse mener det bare er hvite som kan avbildes som aper? Og mens vi er inne på dyr, er en ape verre enn en gris? Finn Graffs tegning av purka Erna Solberg, bedekket av rånen Cars I. Hagen ble forsvart av en samlet presse i 2005. Da latterliggjorde kommentariatet de kvinnelige poitikerne som reagerte ble opprørt på Ernas vegne.

Thomas Knarvik representerer noe nytt i norsk karikaturtradisjon. VG-tegneren Roar Hagens karikaturer er for eksempel gode, men aldri farlige.

Man forstår umiddelbart det politiske poenget i dem og utfordres akkurat passe. Tegningene til Knarvik derimot er spekket med mening og har sitt eget språk.  De er flertydige og bryter med den vante måten å lese karikaturer på. De får en til å le, men de kan også gjøre en rasende.

Vi lever i en brytningstid hvor mainstream politikk og medier vakler. Thomas Knarvik får etablissementet til å vakle enda mer. Det er det som er hans styrke som tegner. Han setter ting i spill.

Boka om og av Thomas Knarvik kan du bestille her, garantert levering i løpet av fire virkedager. Les mer om julegaven til deg selv her!.

Meld deg på nyhetsbrevet vårt her.